Ghidul campaniei mele de crowdfunding pe www.cta.md

Să strângi fonduri pentru ideea ta va implica o muncă susţinută de 1, 2 sau chiar 3 luni. E important să înţelegi cum poţi transmite entuziasmul tău celor din jur pentru a te ajuta să iţi finanţezi ideea! Această secţiune este completată în permanentă cu experienţa noastră şi a celor din jur care derulează campanii de crowdfunding de succes.

Campania ta pe www.cta.md e o călătorie de iniţiere, te echipăm cu tot ce trebuie să ştii pentru a-ţi creşte ideea!

Acest ghid te ajuta să:

  • selectezi informaţiile pe care trebuie să le introduci în prezentarea proiectului tău pe cta.md
  • adaptezi obiectivul şi durata campaniei tale
  • stabileşti recompensele
  • construieşti planul de promovare al campaniei
  • înţelegi resursele de care ai nevoie pentru a lansa o campanie de crowdfunding şi la ce să te aştepţi
  • înţelegi care sunt factorii de succes ce fac diferenţa între o campanie reuşită şi una care nu şi-a atins obiectivul

O platformă de crowdfunding nu este lista lui Moş Crăciun

Oricât de tentant ar fi să-ţi încarci proiectul pe o platformă de crowdfunding împreună cu alte proiecte şi să aştepţi nerăbdător donaţiile, o astfel de campanie nu funcţionează aşa! Realizarea prezentării proiectului şi a materialului video constituie doar începutul. Odată ce ai proiectul gata pe www.cta.md, începe perioada în care trebuie să convingi lumea din jur că ai un proiect bun care merita susţinere.

Oferă o oportunitate, nu fă o solicitare de ajutor

Fiecare proiect de pe www.cta.md aduce ceva nou şi are impact într-o comunitate. Ceea ce oferi tu este o oportunitate de implicare, pui la dispoziţie recompense creative şi o poveste frumoasă care inspiră.

Spune-ţi povestea

Ghidul acesta îţi indică o mulţime de informaţii ce trebuie incluse în campania ta. Dar proiectul tău este în primul rând o poveste. Spune-ţi povestea cât mai simplu, detaliile tehnice şi financiare despre proiect sunt importante, însă dacă nu îţi înţeleg povestea, nu le voi citi.

Întreabă-te cum vei câştiga încrederea celor care nu te cunosc

Încrederea stă la baza donaţiilor pe care le primeşti pentru proiectul tău. Donez când am încredere ca acel proiect va schimba ceva, ca echipa lui e serioasă, că proiectul va merge mai departe.

Există elemente care ajută la câştigarea încrederii celor care nu te cunosc dar vor să susţină ideea ta. Pe unele le-am descoperit din proprie experienţă, în campania proprie desfăşurată pentru lansarea www.cta.md, la acestea se adăugă cele sugerate de alţi iniţiatori de campanii de succes.

  • Include apariţia ta în video – este o lecţie pe care am învăţat-o în propria noastră campanie. Ne-am atins obiectivul stabilit, însă am auzit în repetate rânduri că ar fi fost bine să apărem în material. Include aşadar câteva secunde de interacţiune cu viitorii susţinători, spune-le despre pasiunea ta şi cum vă schimbă ideea ta ceva în jur. Pot fi 15 secunde în faţa camerei, dar sunt necesare!
  • Include detalii despre cum vei utiliza banii de care ai nevoie – ce tipuri de cheltuieli ai, de ce sunt ele necesare (motivul poate să pară de multe ori evident pentru ţine dar nu atât de evident pentru un donator);
  • Expune cele mai mări riscuri asociate proiectului tău – în evaluarea proiectului îţi cerem să ne spui care sunt factorii ce ar putea împiedica realizarea proiectului chiar dacă ai banii necesari. E important să incluzi o astfel de menţiune şi în comunicarea ta cu susţinătorii. Dacă tu ai îndoieli, acestea vor exista şi în mintea celor de la care te aştepţi să îţi susţină ideea.
  • Comunică suficient de des despre proiectul tău – spune-ne cum a crescut ideea ta în ultima săptămână, cine susţine proiectul, faptul că s-a mărit echipa. Îmbină entuziasmul cu bunul simţ pentru a nu bombarda susţinătorii cu mesaje nedorite;
  • Întreabă-te ce organizaţii ar fi interesate de proiectul tău şi solicită-le să devină parteneri. Fie că e vorba de un ONG, companie sau o comunitate formală de specialişti, un partener oferă proiectului tău o doză suplimentară de încredere.

Implică întreaga echipă a proiectului

Oricâtă pasiune şi oricât timp ai avea la dispoziţie, nu poţi duce la bun sfârşit o campanie de crowdfunding de unul singur. Ai nevoie de cel puţin încă 2 persoane care să fie disponibile înainte, pe parcursul şi după finalizarea campaniei. Aceste persoane pot fi membri din echipă cu care implementezi proiectul (variant indicată), pot fi prieteni care vor să dea o mână de ajutor, voluntari la care apelezi pentru o perioadă de timp, colegi de birou entuziasmaţi de proiect.

Oricine ar fi, asigură-te că nu eşti singur/a în momentul construirii campaniei şi că celelalte persoane vor să se implice până la capăt.

Construieşte planul de comunicare pentru campanie

Chiar dacă pe crestemidei.ro proiectul tău poate beneficia de expunere mediatică, există momente ale propriei tale campanii pe care poate doreşti să le promovezi. Pentru acestea şi pentru a-ţi atinge obiectivul de finanţare, ai nevoie de un plan de comunicare, plan ce trebuie finalizat înainte de lansarea campaniei.

De ce? Pentru că vrei să eviţi momentele moarte (o săptămână în care nu se întâmplă nimic), momentele în care îţi aminteşti că mai aveai o cunoştinţă care putea să scrie despre tine şi situaţiile în care sunt publicate 3 articole despre proiectul tău în aceeaşi zi.

Principalii piloni pe care trebuie să îi iei în considerare sunt:

  • promovare în social media (Facebook, Twitter, blog, etc) – de câte ori pe zi vei publica pe pagina de Facebook, cum vei utiliza Twitter, construieşti/modifici blogul proiectului?, cunoşti un blogger care poate scrie despre tine? Asigură-te că incluzi un link către pagina campaniei tale în orice mesaj nou despre proiect.
  • planul media pe care îl poţi construi – poate un articol într-un ziar local, o apariţie la un post local de televiziune/radio, un parteneriat pentru apariţie pe o platformă de ştiri, parteneriate cu publicaţii/platforme/bloguri de nişă, specializate pe domeniul tău.
  • la ce evenimente poţi participa – pe parcursul fiecărei campanii există o serie de evenimente (unele adresate publicului larg, altele de nişă) la care cu siguranţă îţi poţi prezenta proiectul. Fie că e vorba de o conferinţă de business sau de un workshop pentru organizaţii studenţeşti, fă-ţi o listă cu evenimentele locale din perioada campaniei şi prezintă-ţi proiectul din timp către organizatori. Nu porni de la premisa că nu e loc pentru tine sau că nu poţi oferi nimic consistent la schimb, pentru un proiect bun se găseşte un loc.
  • cum pot ajuta partenerii proiectului – cine poate scrie un articol pe blog despre campania ta, cine poate pune o poză şi un link pe Facebook, cine poate da un email către angajaţi/colegii de birou, etc. Pune toate iniţiativele pe hârtie, vei vedea cum pot fi combinate pentru a genera un impact mai mare.
  • Când şi cum comunici evoluţia campaniei – deşi evoluţia campaniei tale poate fi văzută pe pagina de proiect de pe crestemidei.ro, e necesar ca pe parcurs să anunţi câţi bani ai strâns şi câţi susţinători ai. Poţi face asta pe Facebook sau pe blogul propriu, oriunde poate vedea toată lumea progresul tău. Recomandăm unul sau două mesaje pe săptămână despre evoluţia campaniei, acestea nu au doar rolul de a informa, ci şi de a încuraja noi donaţii pornind de la cele obţinute deja.
  • Găseşte un echilibru între mesajele ce conţin informaţii despre campanie şi cele care conţin informaţii despre proiectul tău şi evoluţia lui. În campania pe care am desfăşurat-o noi pentru a ne finanţa proiectul, am decis să publicăm 2 mesaje/zi pe Facebook, unul dintre ele legat de campanie (cum ne poţi susţine, ce recompense oferim, încurajări de la susţinători, noi parteneri), celălalt legat de proiect (ce aduce nou, cum evoluează, ce e interesant la echipă, cum va arăta la final).
  • E important să pui toate ideile şi toate contactele pe hârtie pentru că odată începută campania, lucrurile se pot întâmpla foarte repede şi e uşor să omiţi aspecte sau să ratezi oportunităţi.

Ce se întâmplă dacă nu am un grup de fani/susţinători cărora să mă adresez de la bun început?

Unele campanii de crowdfunding demarează cu o comunitate mai mică sau mai mare de susţinători, persoane care urmăresc şi susţin activitatea iniţiatorului proiectului înainte ca acesta să lanseze campania. Acestea strâng mai uşor primele donaţii, întrucât se adresează unui grup constituit deja.

Dacă nu ai o astfel de comunitate închegată, dacă ştii că ai fani dar nu ţii legătura constant cu ei, campania de crowdfunding va fi puţin mai grea, însă te va îndemna să îţi pui contactele în ordine şi să găseşti acele modalităţi de comunicare cu susţinătorii/fanii tăi pe care să le păstrezi şi după încheierea campaniei.

O campanie de crowdfunding nu este doar o altă modalitate de a strânge fonduri, este un exerciţiu de comunicare, susţinătorii fiind persoane care îţi vor urmări activitatea şi după încheierea campaniei şi chiar a proiectului.

O campanie de o lună înseamnă 30 de zile de muncă

Campania de strângere de fonduri pentru proiectul tău începe în primul minut al primei zile şi se încheie la miezul nopţii în ultima zi! Poate dura 30 de zile sau oricâte până la 90, important este să ai un plan care să le cuprindă pe toate.

Fă lucrurile simple chiar de la început

  • Schimbă-ţi/completează semnătura din e-mail
  • Schimbă-ţi poza de pe profilul de Facebook
  • Construieşte pagina de Facebook pentru proiect/blogul/profilul de Twitter
  • Introdu o referire la proiectul tău pe profilul tău de Linkedin/Twitter
  • Pregăteşte poze pe care le poţi distribui odată ce lansezi campania. Pozele au rate mult mai mari de distribuire în social media decât mesajele ce conţin doar text. În campania noastră, fiecare mesaj postat pe Facebook a cuprins o imagine.
  • Decide dacă e necesar să realizezi de la început un număr limitat de materiale de promovare pe suport hârtie care ar putea fi folosite pe parcursul campaniei (fluturaşi/semne de carte/materiale similare). Poţi fi invitat la o conferinţă sau apreciat de un local/muzeu/magazin şi poate fi dificil să livrezi materiale de promovare de pe o zi pe alta (design şi producţie).

Începutul e cel mai greu

Începutul campaniei a părut nefiresc şi pentru noi, trebuia să facem o listă cu persoanele pe care le cunoaştem şi cărora le putem nu doar anunţă lansarea campaniei, ci şi solicită o contribuţie. E important să faci acest pas înainte de a implica persoane noi sau publicaţii locale. De ce? Pentru ca şansele de a primi donaţii de la necunoscuţi atunci când campania ta are deja strânsă o sumă iniţială de la persoanele care te cunosc sunt semnificativ mai mari decât dacă nu ai avea o astfel de susţinere. Pregăteşte aceasta decolare lina pentru a te asigura ca donaţiile ulterioare de la persoane care nu te cunosc te vor duce cât mai sus.

Foloseşte potenţialul primilor susţinători

Roagă primii susţinători să îţi ofere testimonii, cere-le acordul pentru a face publică susţinerea lor nu doar pe pagina de proiect de pe crestemidei.ro ci şi în secţiunea de noutăţi, pe pagina de Facebook a proiectului, pe blogul proiectului, etc.

Pregăteşte-te să strângi 20-30% de la familie, prieteni, apropiaţi

Oamenilor le place să vadă progres în campania ta, nu doar noutăţi despre proiect, ci şi donaţii care sunt primite constant. Procentul strâns de la persoanele apropiate constituie începutul cel mai bun, fără de care şansele de a primi donaţii de la necunoscuţi sunt extrem de mici. Procentul acesta indica de asemenea că indiferent ce platforma ai folosi, dacă nu incluzi în campanie solicitări către familie, prieteni şi apropiaţi, nu vei atinge obiectivul propus.

Donaţiile oferite de către cei care te cunosc şi au încredere în tine constituie rampa de lansare a oricărei campanii de succes.

Stabileşte un obiectiv financiar realizabil

Obiectivul financiar pe care îl stabileşti trebuie să fie cel pe care consideri că poţi să îl atingi pe durata campaniei. El trebuie să fie suficient de mare pentru a te ajuta să îţi dezvolţi proiectul, dar suficient de mic pentru a fi realizabil în timpul ales.

Un obiectiv financiar prea mare va demotiva echipa în a doua parte a campaniei, când diferenţa dintre acesta şi suma strânsă va fi prea mare. Acelaşi obiectiv mare presupune fie contribuţii de o valoare mare, fie un număr mare de susţinători.

Planul de comunicare construit pentru promovarea campaniei trebuie să fie cu atât mai complex cu cât suma este mai mare.

Ţine-ţi aproape susţinătorii
Mulţumeşte-le celor care te susţin înainte de finalizarea campaniei! Poţi face asta într-un mesaj la secţiunea de noutăţi a proiectului tău. Ascultă-le feedback-ul, răspunde întrebărilor suplimentare. Pagina ta de proiect înglobează comentariile susţinătorilor, nu le lăsa fără un răspuns pentru mai mult de una-două zile.
Susţinătorii mulţumiţi aduc alţi susţinători sau pregătesc o contribuţie viitoare

Păstrează-ţi entuziasmul şi hărnicia!
Uneori primeşti 99 de refuzuri până la prima contribuţie, alteori doar 50.
Planul de promovare te ajută să continui în acelaşi ritm chiar şi după o zi proastă. Oamenii vor să sprijine un proiect bun cu o echipă entuziastă!

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!